محورها و موضوعات دومین همایش ملی دانش موضوعی ـ تربیتی در آموزش زبان عربی

 

1. تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش عربی

ـ سیر تطور تاریخی آموزش عربی در ایران (برنامه درسی، محتوا، اهداف آموزشی، ساعات آموزشی، تدریس، طراحی آموزشی، محیط های آموزشی، برنامه درسی پنهان، ارزشیابی، تاریخ آموزش زبان عربی در ایران، تاریخچه کتاب های مهم آموزش زبان عربی)

ـ فلسفه آموزش عربی در ایران (نقش و جایگاه آموزش عربی درحصول انواع تربیت در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، فلسفه تربیت دینی، فلسفه تربیت اخلاقی ، تقدم تربیت بر تعلیم، نقش دانش pck معلمان در آموزش عربی در حصول هدف کلی آ.پ در فلسفه تعلیم و تربیت ایران، مطالعات تطبیقی)

ـ آموزش فلسفه به کودکان (جایگاه آموزش فلسفه  در برنامه درسی عربی، روش های نوین آموزش فلسفه به دانش آموزان مطابق با برنامه درسی عربی، تحلیل محتوای درس عربی پایه ... از منظر آموزه های فلسفی دانش آموزان، الگوی مطلوب دانش موضوعی تربیتی معلملن در آموزش فلسفه به دانش آموزان با محوریت درس عربی)

ـ متافیزیک، علم و فلسفه در آموزش عربی

ـ جایگاه مکتب‌های فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش زبان عربی

 

2. راهبردهای تدریس موثر در آموزش عربی

ـ راهبردهای نوین آموزش عربی

ـ راهبردهای موثر تدریس عربی پایه ... متوسطه با رویکرد آموزش فلسفه – آموزش تفکر خلاق – تربیت اخلاقی – تربیت دینی ....

ـ راهبردهای موثر تدریس پویا

ـ راهبردهای موثر تدریس عربی با رویکرد تقویت انواع حافظه

ـ راهبردهای نوین تدریس جهت تقویت انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی

ـ راهبردهای موثر تدریس جهت ایجاد انگیزه مشارکت خانواده ها در آموزش عربی

ـ تأثیر به کارگیری شیوه آموزش توسط همتا در ارتقای برخی مهارت‌های شنیداری و خوانداری زبان عربی

ـ تاثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش زبان عربی

ـ مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر چندرسانه و ایفای نقش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی

ـ نگرش دانش آموزان نسبت به یادگیری خود راهبر در درس عربی

ـ مقایسه تاثیر سه روش آموزشی سخنرانی، یادگیری الکترونیکی و نقشه مفهومی در تدریس عربی

ـ تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری درس عربی

 

3. طراحی آموزشی در آموزش عربی

ـ تاثیر طراحی آموزشی بر اساس الگوی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس عربی

ـ طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتی بر نظریه ... در آموزش عربی

ـ ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش تربیت معلم در روش تدریس عربی با تاکید بر رویکرد (ارائه الگوی مناسب)

ـ آسیب شناسی الگوهای آموزشی رایج عربی

ـ مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای، گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان در درس عربی

ـ تاثیر طراحی های آموزشی بر اساس بازیهای آموزش محور بر یادگیری و انگیزه و پیشرفت تحصیلی ذانش آموزان

ـ آسیب شناسی طراحی های آموزشی معلمان  در درس  عربی

ـ بررسی میزان به کارگیری بازیهای آموزشی و شعر و قصه گویی در  طراحی های آموزشی درس  عربی توسط معلمان  (آسیب شناسی، موانع، راهکارها، مدل مطلوب، ...)

ـ تاثیر الگوی طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس  عربی

ـ بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی

ـ طراحی تکالیف آموزشی برای مهارت خواندن به منظور تقویت یادگیری لغات            

ـ نقد و بررسی نقش آموزشی تصویر در کتاب‌های آموزش زبان عربی به غیر عرب‌زبان‌ها (بررسی موردی)


4. ارزشیابی در آموزش عربی

ـ الگوی مطلوب ارزشیابی عربی

ـ مقایسه تطبیقی سبکهای ارزشیابی  در رویکردهای رفتارگرایی، شناخت گرایی، سازنده گرایی و ارتباط گرایی جهت ارائه الگوی مطلوب در درس عربی

ـ روش های موثر ارزشیابی  عربی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

ـ مقایسه تطبیقی آموزش و ارزشیابی عربی دو کشور ایران و ...

ـ تدوین طرح تربیت ارزشیاب خبره

ـ تدوین الگوهای مناسب ارزشیابی دانش موضوعی تربیتی دروس عربی دانشجو معلمان (معلمان)

ـ ارزشیابی برنامه درسی عربی بر اساس مدل ارزشیابی هدف محور تایلر

ـ ارزشیابی برنامه درسی کارورزی آموزش زبان عربی بر اساس مدل ارزشیابی هدف محور تایلر

ـ بررسی تأثیر بازخورد در ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی

ـ نقش خودارزیابی، ارزیابی همکلاسی و ارزیابی معلم در بهبود مهارت ترجمه عربی دانش آموزان

ـ شیوه های‌ ارزیابی معلمان زبان عربی دوره متوسطه در شهر ..... و عوامل موثر بر آن

ـ تأثیرآزمون‌های تکوینی اعلام نشده بر اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان درس عربی


5. طراحی واحد یادگیری در آموزش عربی

ـ طراحی واحدهای یادگیری مبتنی بر (تفکر خلاق، تفکر منطق، تفکر علمی، تفکر انتفادی، تفکر انتزاعی، پرورش حواس و ...

ـ طراحی واحد یادگیری در آموزش مبحث....... سال ........ دوره متوسطه .....

ـ درآمدی بر طراحی واحد یادگیری در آموزش زبان عربی بر اساس رویکرد سازنده گرایی

 

6. به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عربی

ـ ارزشیابی  محتوایی سی دی های آموزشی (بر اساس هوش های درون فردی و بین فردی گاردنر، هوش های چند گانه ، ....)

ـ مقایسه روشهای سنتی تدریس مبتنی بر محتوا ی مکتوب با روشهای نوین مبتنی بر محتوای الکترونیک (به منظور دست یابی به الگوی مطلوب تلفیقی، بر پیشرفت تحصیلی، بر علاقه و انگیزه، بر انگیزش....)

ـ طراحی الگوهای موثر تدریس بر مبنای محتوای الکترونیکی درس عربی

ـ میزان علاقه معلمان در به کارگیری شیوه های تدریس مبتنی بر ICT در درس  عربی

ـ آسیب شناسی روش های تدریس سنتی و لزوم ورود دانش به کارگیری ICT در کارورزی تربیت معلم در آموزش درس عربی

ـ مولفه های استاندارد تولید محتوای الکترونیک درس عربی

ـ ابزارهای آموزش زبان عربی در محیط مجازی: از طراحی تا اجرا

ـ جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی درس عربی

ـ موانع و تدوین راهبردهای برنامه درسی برای استفاده دبیران عربی از شبکه اجتماعی در آموزش

 

7. نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با  PCK

ـ آسیب شناسی دوره های کارورزی تربیت معلم در توسعه دانش موضوعی تربیتی معلمان (از منظر مدرسین تربیت معلم، از منظر معلمان، از منظر دانشجو معلمان)

ـ ارائه الگوی مطلوب دوره های کارورزی موثر در رشد و ارتقاء دانش موضوعی تربیتی دانشجو معلملن

ـ تعیین استانداردهای دوره های کارورزی مطلوب

ـ طراحی الگوی مطلوب ارزشیابی دوره های کارورزی در رسیدن به اهداف توسعه  PCK دانشجو معلمان در آموزش عربی

ـ لزوم بازنگری الگوهای آموزشی کارورزی  مطابق با رویکرد ارتباط گرایی و ...

ـ نقش کارورزی در رشد حرفه ای دانشجو معلمان رشته آموزش عربی

ـ تاثیر دوره کارورزی بر میزان انگیزش شغلی و خودکارآمدی دانشجو معلمان

ـ تجارب دانشجو معلمان از سمینارهای‌کارورزی در دانشگاه فرهنگیان

ـ شایستگی  های حرفه ای در دانشجویان آموزش زبان عربی:  مطالعه کیفی

 

8. کج فهمی های رایج در آموزش عربی

ـ بررسی علل عدم علاقه و انگیزه در درس عربی برخی  دانش آموزان متوسطه (کشف آسیب های شیوه های آموزشی، تدریس و ارزشیابی معلمان)

ـ بررسی کج فهمی ها و استفاده از شیوه های مخرب آموزش عربی از منظر ( مدرسین عربی، مدرسین گروه تربیت حرفه ای، مدرسین روانشناسی ، مدرسین فلسفه، معلمان، مدیران مدارس، دانش آموزان)

ـ بررسی علل روانی- اجتماعی عدم توجه معلمان به درس عربی

ـ بررسی میزان کج فهمی دانش آموزان مقطع متوسطه پایه ... از درس عربی و علل آن

ـ کج فهمی های رایج دانش آموزان در درس عربی سال اول دوره متوسطه دوم

ـ کج فهمی های رایج دانش آموزان در مبحث.....

ـ چالش‌های دبیران تازه کار در رابطه با کج فهمی های دانش آموزان در درس عربی: مطالعه کیفی

 

9. نقش پژوهش های معلم محور در رشد حرفه ای مرتبط با PCK

ـ بررسی میزان علاقه و مشارکت معلمان در برنامه های درس پژوهی در درس  عربی

ـ آسیب شناسی پژوهش های معلم محور در آموزش عربی متوسطه (کمیت، کیفیت)

ـ عوامل موثر بر تشویق معلمان در به کارگیری اقدام پژوهی جهت رفع مشکلات آموزشی دانش آموزان در درس عربی

ـ نقش درس پژوهی در توسعه دانش موضوعی – تربیتی معلمان در درس عربی

ـ نقش کنش پژوهی در توسعه دانش موضوعی – تربیتی معلمان در درس عربی

ـ مدل مطلوب به کارگیری پژوهش های معلم محور در توسعه PCK معلمان در درس عربی

ـ نقش دوره های تربیت معلم در تقویت مهارت های پژوهشی معلمان جهت توسعه دانش موضوعی – تربیتی و ایجاد یادگیری مستمر

ـ تاثیر دوره‌های آموزش درس پژوهی بر دانش و مهارت تدریس دبیران عربی

ـ چگونه توانستم دلایل افت تحصیلی دانش آموزانم در درس عربی سوم راهنمایی را شناسایی کنم؟

ـ چگونه توانستم دانش آموزانم را به یادگیری زبان عربی علاقه مند کنم؟

ـ تجربه های خاص دبیران عربی در آموزش

ـ آسیب شناسی پژوهش های حرفه ای در حوزه آموزش زبان عربی

 

10. الگوهای جهانی برای آموزش محتوا در آموزش عربی

ـ مقایسه تطبیقی برنامه درسی (مواد آموزشی، دوره های کارورزی، ارزشیابی) تربیت معلم ایران و مالزی و قطر در جهت توسعه دانش موضوعی- تربیتی معلمان در درس عربی

ـ مقایسه تطبیقی روش های تدریس درس عربی

ـ الگوهای جهانی آموزش محتوا در درس عربی

ـ ارتقاء آموزش درس عربی با الگوهای تدریس خلاق

ـ مقایسه الگوهای جهانی آموزش  محتوا در زبان انگلیسی و عربی

ـ رویکردهای نوین به آموزش زبان با تاکید بر آموزش زبان عربی

 

11. الگوهای تدریس برای آموزش محتوا در آموزش عربی

ـ کارکرد الگوی مدیریت آموزش در درس عربی متوسطه در ترکیب الگوهای تدریس جهت افزایش توان دانشی، مهارتی و نگرشی دانش آموزان

ـ تاثیر الگوی مدیریت آموزش در درس عربی متوسطه بر یادگیری خود راهبر دانش آموزان (بهبود راهبردهای یادگیری، پرورش انواع حافظه یا حافظه پروری، ایجاد یادگیری پایدار، مشارکت دانش آموزان در کلاس و ...)

ـ شناخت و کاربرد الگوهای نوین تدریس در میان  اساتید دانشگاه تربیت معلم به منظور توسعه PCK  دانشجو معلمان

ـ تاثیر دانش موضوعی - تربیتی معلمان در به کارَگیری الگوهای تدریس نوین بر بهبود راهبردهای یادگیری و مطالعه دانش آموزان در درس عربی

ـ شیوه های نوین تدریس بر اساس نظریه ....

ـ بررسی و آسیب‌شناسی روش تدریس در آموزش زبان عربی از دیدگاه معلمان             

ـ طراحی الگوی تدریس مفهوم محور در درس عربی و بررسی نقش آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

ـ چالش های به‌کارگیری یادگیری مشارکتی در تدریس زبان عربی

 

12. الگوهای تدوین برنامه های درسی مرتبط با آموزش محتوا در آموزش عربی

ـ ارزشیابی  برنامه درسی مرتبط با دانش پداگوژیک در دانشگاه تربیت معلم به منظور شناسایی چالش ها  و راهکارها (و ارائه الگوی مطلوب)

ـ تحلیلی بر وضعیت موجود و مطلوب تصمیم گیرندگان در فرایند طراحی و تدوین برنامه درسی  مرتبط با دانش های پداگوژیک دانشگاه تربیت معلم با تمرکز بر آموزش محتوای عربی متوسطه

ـ برنامه درسی چند فرهنگی (چالش ها و راهبردها)

ـ شناسایی  چالش های برنامه درسی دوره کارشناسی تربیت معلم در توسعه دانش موضوعی تربیتی معلمان

ـ تدوین استانداردهای برنامه درسی مطلوب در دانشگاه تربیت معلم به منظور توسعه دانش PCK  دانشجویان

ـ الگوی برنامه  درسی پست مدرن و کاربرد آن در آموزش عربی (طراحی و ارزشیابی الگو)

ـ تحلیل محتوای کتاب زبان عربی سال سوم دروه‌ متوسطه براساس نظر دبیران و دانش‌آموزان

ـ بررسی انطباق بین محتوا و اهداف کتاب زبان عربی سال سوم متوسطه از دیدگاه دبیران

ـ نقد و بررسی برنامه آموزش عربی دوره متوسطه اول ( محتوا و ارزشیابی ) از دیدگاه دبیران

ـ نگاهی به کتاب عربی اول دبیرستان بر‌اساس الگوها و ملاک‌های تحلیل و سازمان‌دهی محتوا

ـ بررسی دیدگاه صاحب‌نظران درخصوص برنامه‌ درسی آموزش عربی در ایران

ـ ملاحظات، مقدمات و مراحل طراحی برنامه درسی یکپارچه برای آموزش زبان عربی به غیرعربی زبانان


13. آموزش عربی با استفاده از سایر محیط های یادگیری

ـ نحوه بکارگیری انواع محیط های یادگیری در رویکرد های یادگیری مختلف و امکان سنجی بهره گیری از آن در آموزش عربی

ـ امکان سنجی به کارگیری محیط های آموزشی متنوع در درس عربی توسط معلمان

ـ میزان انعطاف پذیری محتوای درسی عربی در بهره گیری از محیط های متنوع یادگیری

ـ تاثیر به کارگیری محیط های غیر کلاسی  در ارتقاء سطوح دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در درس عربی

ـ میزان آشنایی و به کارگیری معلمان متوسطه از الگوهای تدریس مناسب با فضاهای آموزشی  متنوع در درس عربی (علل، چالش ها، راهکارها)

 

14. تدریس مشترک در آموزش عربی

ـ روش تدریس روشن سازی طرز تلقی

ـ تدریس به شیوه یادگیری همیاری (کارایی تیم)

ـ تدریس به شیوه قضاوت عملکرد

ـ شیوه های تدریس تیمی

ـ تدریس مشارکتی معلمان در یک واحد آموزشی

ـ تدریس مشترک موضوعات عربی متوسطه

 

محور آزاد

ـ شناسایی منابع توسعه دانش موضوعی – تربیتی معلمان

ـ نقش پژوهشکده معلمین در توسعه دانش موضوعی - تربیتی معلمان

ـ میزان (نقش) مشارکت نهادهای مردمی و مذهبی در آموزش عربی

ـ چگونگی توسعه دانش موضوعی ـ تربیتی معلمان برای تدریس عربی متوسطه

ـ راهبردهای افزایش نشاط در آموزش عربی متوسطه

ـ میزان توجه معلمان به اصول عام تعلیم و تربیت رسمی کشور(عدالت تربیتی، خردورزی، تقدم مصالح تربیتی) در آموزش عربی

ـ نقش روانشناسی تدریس در تدوین الگوهای آموزشی مبتنی بر تعامل سازنده در درس عربی

ـ شیوه های  موثر تدریس عربی با توجه به پرورش حواس، تخیل و منش متربیان.

ـ شیوه های تدریس موثر در تدریس عربی با رویکرد پرورش تفکر منطقی و علمی

ـ آسیب شناسی روش های آموزشی (ارزشیابی) معلمان عربی با توجه به فلسفه و اهداف و اصول کلان برنامه درسی عربی متوسطه

ـ طراحی برنامه های آموزشی  جهت فراهم نمودن کسب تجربه عملی به  منظور پرورش مهارتها، باورها و گرایش های زمینه ساز عمل  فرد در آینده