هوش‌های چندگانه؛ رویکردی برای آموزش مهارت «خواندن» و «نوشتن» عربی
کد مقاله : 1002-ARCONF (R1)
نویسندگان
سجاد اسماعیلی *
گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین.
چکیده مقاله
امروزه مطالعات زیادی پیرامون رویکردها، روش ها و راهبردهای تدریس مهارت های زبانی انجام شده است اما آنچه که در این میان چندان مورد توجه محققان و مولفان کتب نظری آموزش مهارت های زبانی نبوده است، بیان ارتباط بین راهبردهای تدریس مهارتهای زبانی و هوش های چندگانه فراگیران است. حاتم حسین البصیص در کتاب «تنمیة مهارات القراءة والکتابة؛ استراتیجیات متعددة للتدریس والتقویم» علاوه بر تبیین دو مهارت زبانی «خواندن» و «نوشتن»، به معرفی هوش‌های چندگانه و چگونگی استفاده از آنها در تدریس این دو مهارت پرداخته است. از این رو جستار حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و از خلال بررسی و تحلیل محتوای کتاب مذکور به ارائه رویکردی جدید برای آموزش مهارت خواندن و نوشتن زبان عربی دست یابد. برخی از یافته های پژوهش نشان داد که می‌توان از نظریه «هوش های چندگانه» به عنوان رویکردی جدید در فرایند تدریس و ارزشیابی دو مهارت خواندن و نوشتن بهره گرفت.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، هوش‌های چندگانه، خواندن، نوشتن
وضعیت: پذیرفته شده