ارزیابی دیدگاه دانشجویان نسبت به کلاس‌های گفت و شنود و آزمایشگاه زبان عربی
کد مقاله : 1010-ARCONF (R1)
نویسندگان
مرتضی زارع برمی *1، پوران رضایی چوشلی2
1استادیار گروه مترجمی زبان عربی دانشگاه دامغان
2دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات عربی
چکیده مقاله
آزموزش زبان دوم یا خارجی همواره مورد توجه نظام آموزشی هر کشوری بوده است، در روند یادگیری و یاددهی زبان، زبان‌آموز نقش محوری دارد زیرا تلاش مدرس، روش تدریس مناسب و کتب آموزشی استاندارد، زمانی نتیجه بخش خواهند بود که زبان‎آموز با‌انگیزه به زبان مورد نظر تسلط یابد، نگارندگان با هدف دستیابی به میزان رضایت دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی از برگزاری کلاس‎های گفت و شنود و آزمایشگاه زبان که ارتباط مستقیم با مهارت گفتاری و شنیداری دارند، پژوهش را شروع کردند به دنبال این بودند که دریابند مطالب ارائه شده در این کلاس‎ها از نظر دانشجویان مفید و کاربردی بوده است یا خیر؟ با روش پیمایشی و با کمک ابزار پرسشنامه محقق ساخت، نظر200 نفر از دانشجویان رشته عربی در دانشگاه‎های سراسری شهر تهران جمع‌آوری شده و داده‎ها با کمک نرم افزار spss تحلیل شدند، نتایج پژوهش نشان داد که 59% از دانشجویان از مطالب ارئه شده در کلاس گفت شنود و آزمایشگاه زبان راضی هستند و برگزاری این کلاس‎ها را سبب پیشرفت و بهبود خود در مهارت شنیداری و گفتاری می‌دانند، در مقابل 41% معتقد بودند از کیفیت کلاس‎ها راضی نیستند و هدف درس که بهبود مهارت‎های گفتاری و شنیداری است در این کلاس‌ها فراهم نمی‎شود.
کلیدواژه ها
آموزش زبان، مهارت شنیداری، مهارت گفتاری.
وضعیت: پذیرفته شده