بررسی تأثیر آموزش زبان عربی با الگوی تدریس مشارکتی جیگ ساو بر انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1015-ARCONF (R1)
نویسندگان
محسن رضایی *1، وحید مبارک2، حامد رضایی3
1آموزش
2دانشگاه
3دانشجو
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش زبان عربی با الگوی تدریس مشارکتی جیگ ساو بر انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول انجام گرفت. روش پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل پایه نهم متوسطه اول شهرستان هرسین بود. برای دستیابی به این هدف نخست یک نمونه 30 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد سپس به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیش‌آزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را به طور کامل به دانش‌آموزان ارائه داد و از الگوی تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد و در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم زبان عربی، به روش معمول خود عمل کرد. در ادامه پس‌آزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجرا و داده‌ها با استفاده از نرم افزارSpss بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تکرار اندازه‌گیری نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معناداری در نتایج حاصل از انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد اثر تکرار با مقدارF برابر با 37/57 که در سطح (p ≥ 0.001) معنادار می‌باشد. یافته های این پژوهش در مجموع اعتبار و اعتمادپذیری برنامه آموزش به شیوه تدریس مشارکتی جیگ ساو به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی درس عربی دانش‌آموزان را مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: الگوی تدریس، جیگ ساو، انگیزش، پیشرفت تحصیلی، یادگیری مشارکتی.
وضعیت: پذیرفته شده