نقشه مفهومی در درس عربی وآموزش اثربخش
کد مقاله : 1016-ARCONF (R3)
نویسندگان
ملیحه مقبلی *
اداره آموزش وپرورش-مشهد
چکیده مقاله
پژوهش حاضرباهدف بررسی تاثیر نقشه های مفهومی بر میزان یادگیری در درس عربی صورت گرفته است.روش این پژوهش به صورت نیمه تجربی وبا استفاده از پیش آزمون و پس آزمون اجراشده است. این پژوهش مشتمل بر دو بخش آزمایشی ومطالعه موردی است. در بخش آزمایشی،میزان اثر بخشی ارائه وترسیم نقشه مفهومی در افزایش یادگیری دانش آموزان در درس عربی تعیین شده ودر بخش دوم، به بررسی تجارب دبیران ونظردانش آموزان در زمینه اثربخشی این روش تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری پرداخته شده است.در بخش آزمایشی 2کلاس درسی پایه دهم انسانی متوسطه در دوگروه گواه وآزمایشی به صورت تصادفی درنظر گرفته شده اند.سپس در طی چندجلسه در گروه آزمایشی ،تدریس براساس نقشه مفهومی اجراشده وگروه گواه روند متداول تدریس را دنبال کرده است .یافته های حاصل از نتایج نشان داد نقشه های مفهومی به افزایش میزان یادگیری دردرس عربی منجر شده وتاثیر آن در نمرات آزمون آنها مشخص شده است.همچنین برای دستیابی به هدف دوم پژوهش،به بیان تجربیات دبیران با مضامین( سازمان دهی- برقراری ارتباط- کل نگری)و نظردانش آموزان درخصوص اثربخشی نقشه های مفهومی دربهبود فرایند یاددهی-یادگیری پرداخته شد.
کلیدواژه ها
نقشه مفهومی، سازنده گرایی، یادگیری معنادار، تفکر انتقادی ،درس عربی
وضعیت: پذیرفته شده