آسیب‌شناسی علل ضعف دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در درس صرف؛ مطالعۀ موردی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
کد مقاله : 1020-ARCONF (R3)
نویسندگان
مسعود باوان پوری *1، فاطمه اکبری سلطانباجی2، صادق صیادی3
1گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2دانش‌آموختۀ گروه زبان و ادبیات عربی و کارشناس آموزش متوسطه ناحیه 3 شهرستان قم
3دانش‌آموختۀ دکتری گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده مقاله
صرف یکی از دروس پایه و تخصصی در رشتۀ زبان و ادبیات عربی است که متأسفانه جایگاه شایستۀ خویش را در میان دانشجویان این رشته از دست داده و توجه چندانی به آن نمی‌شود. ضعف در این درس سبب ضعف در سایر مواد درسی این رشته نیز می‌شود. این امر، آسیب‌شناسیِ علل ضعف دانشجویان را در این درس، اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. پژوهش حاضر کوشیده است با استفاده از روش میدانی و در قالب پخش پرسشنامه بین دانشجویان کارشناسی ورودی 95، 96 و 97 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان که در ترم اول سال تحصیلی 1398- 1399 مشغول به تحصیل هستند به بررسی علل ضعف پرداخته و راهکارهایی مطرح سازد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که این درس، دارای شاخه‌های متنوع و اصطلاحات فراوان و نزدیک به‌هم است که نیازمند شرح و تفصیل فراوان می‌باشد که اکثریت دانشجویان (79.1 درصد) بر این امر صحه گذاشته‌اند. نیز برخی از مدرسان در انتقال درس به دانشجویان دچار ضعف هستند و در ایجاد رغبت و انگیزه و نیز جوّ درسیِ مناسب ضعف دارند. دانشجویان معتقدند که برخی از دانشجویان (70.9 درصد) تنها جهت گذراندن درس، به نمرۀ امتحانی اکتفا کرده و پس از اخذ نمره، درس را به فراموشی می‌سپارند. بسیاری از آنها معتقدند که روش‌های به‌کار گرفته‌شده در تشویق دانشجویان به درس صرف، ضعیف بوده و کارایی چندانی ندارد. دانشجویان اعتقاد دارند تکیۀ اصلی بر امتحان کتبی است
کلیدواژه ها
آسیب‌شناسی، زبان و ادبیات عربی، درس صرف، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
وضعیت: پذیرفته شده