نگاهی بر آموزش زبان عربی و چالش‌های آن در ایران
کد مقاله : 1024-ARCONF
نویسندگان
فاطمه علی نژاد چمازکتی *1، سعیده میرحق جو لنگرودی2
1گروه علم سنجی علوم اسلامی و اسلامی. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
2گروه علم سنجی علوم اسلامی و انسانی. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
چکیده مقاله
زبان عربی زبان آیینی مقدس است که بخشی عظیم از فرهنگ غنی هزار و چندصد ساله این آیین را در غالب الفاظ و عبارات خود، جای داده است. این بررسی با هدف ارزیابی و نگاهی بر آموزش زبان عربی و چالش‌های آن در ایران به رشته تحریر در آمده است. چرا که زبان عربی به عنوان زبان دین و فرهنگ اسلامی ارزش والایی نزد ایرانیان داشته و اندیشمندان مسلمان ایرانی آثار گرانبهایی به زبان عربی نگاشته‌اند. آموزش زبان عربی در ایران دارای موانع و مشکلاتی و ویژگی هایی است که برخی مربوط به شیوه سازماندهی محتوای کتاب هاست. از‌این‌رو، می‌توان گفت تحلیل محتوا می‌تواند گام مهمی در شناخت نقاط ضعف و قوت کتاب باشد. روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است. نتیجه بررسی، پررنگ شدن این زبان در فرهنگ و آموزش ایرانی، بازنگری در اهداف، محتوا و روش‌های برنامه درسی عربی و تغییر نگرش جامعه، والدین و دانش‌آموزان نسبت به اهمیت این زبان خارجی است.
کلیدواژه ها
آموزش، زبان عربی، ایران، چالش، ناکارآمدی، راهکار
وضعیت: پذیرفته شده