شناسایی مشکلات کارورزی رشته عربی از دیدگاه اساتید کارورزی وتدوین الگویی جهت بهینه سازی کارورزی |
کد مقاله : 1025-ARCONF (R2) |
نویسندگان |
مریم سادات باقری موسوی * عضوهییت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
کارورزی به عنوان مهمترین مولفه تربیت حرفه ای در تربیت معلم ،مورد توجه خاص در اکثر کشورهای موفق در نظام آموزشی قرار دارداز این رو این پژوهش با هدف شناسایی مشکلات کارورزی رشته عربی از دیدگاه اساتید کارورزی وتدوین الگوی جهت بهینه سازی کارورزی موثر در رشد و ارتقاء دانش موضوعی محتوایی دانشجو معلمان انجام پذیرفت. پژوهش از نوع مطالعات کیفی بود که با استفاده ازروش نظریه زمینه ای صورت پذیرفت.جامعه پژوهش اساتید کارورزی رشته ادبیات عرب و الهیات بودند. شرکت کنندگان در پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافته های حاصل از پژوهش بعد از استخراج کدهای مفهومی و حذف کدهای مشترک، شامل شناسایی عوامل مرتبط با کارورزی بود که در4مولفه اصلی و10 زیر مولفه دسته بندی شد که مولفه های اصلی عبارت بودند از وجود مشکل در چهار محور ؛عناصر برنامه درسی کارورزی،امکانات مورد نیاز جهت اجرای کارورزی،صلاحیت حرفه ایی مجریان طرح کارورزی و نظارت و هدایت اجرای کارورزی می باشد. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، مشکلات اساتید، بهینه سازی |
وضعیت: پذیرفته شده |