تربیت زیبایی شناسی در آموزش زبان عربی و الهیات |
کد مقاله : 1026-ARCONF |
نویسندگان |
علی ابراهیمی نیا *1، عفت شوندی2 1زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران 2معاون آموزشی، آموزشگاه زارعی، اداره کل آ.پ استان قم |
چکیده مقاله |
تربیت زیباییشناسی در رشد ابعاد مختلف شخصیت حرفه ای دانشجویان ازجمله بعد عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و تحصیلی تأثیرگذار است. بر این اساس نظامهای آموزشی پیشرو به تربیت زیبایی شناسی بهعنوان نقطه کانونی نظام آموزشی، توجه قابلتأملی دارند. این پژوهش باهدف تحلیل برنامه درسی مرتبط باتربیت زیبایی شناسی در دو رشته آموزش عربی و الهیات و با استفاده از روش کیفی انجامشده است. در این فرایند بر اساس نظر آیزنر از روش «خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی» استفاده شد. جامعه آماری آن شامل برنامه درسی(سرفصل) دو رشته آموزش زبان عربی، الهیات و دانشجویان مهارت آموز ماده 28 بود که همه آنها به علت محدود بودن بهعنوان نمونه برگزیده شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد که واحد های درسی و شایستگی معطوف به تربیت زیباییشناسی در دو رشته یادشده و مهارت آموزان، نیاز به بازنگری، توسعه و تقویت دارد. درنتیجه برای گسترش توانایی های حرفه ای و قدرت تأثیرگذاری دانشجو معلمان در رشته های آموزش زبان عربی و الهیات و بهویژه دانشجویان ماده 28 می بایست با بها دادن به تربیت زیبایی شناسی و توسعه نگرش زیبایی شناسانه، زمینه را برای تدارک تجربه های زیبایی-شناسی در عمل حرفهای توسط دانشجو معلمان هموار نمود. |
کلیدواژه ها |
تربیت زیباییشناسی، آموزش عربی، آموزش الهیات، برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده |