نگاهی به کارآمدی راهبردهای نوین آموزش زبان عربی در ایران
کد مقاله : 1038-ARCONF
نویسندگان
محمودرضا توکلی محمدی *1، معصومه صیامی2، محمد امین فرزان3
1گروه زبان عربی/ پردیس آیت الله طالقانی/ دانشگاه فرهنگیان
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران پردیس فارابی قم، ایران
3کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
بدون شک آموزش زبان عربی در ایران در کنار شیوه‌های سنتی، به راهبردهای نوین نیز نیازمند است. از آنجا که آموزش زبان عربی در کشور بیشتر با تکیه بر روش‌های سنتی صورت می‌پذیرد و رویکردهای نوین آموزشی مانند واکنش فراگیران در هنگام یادگیری، ذهنیت آموزشگر، نوع پیشرفت فراگیران، پی‌گیری فراگیران نسبت به چگونگی یادگیری عربی در دانشگاه‌ها کمتر مورد توجه پژوهشگران این حوزه بوده است، بررسی و ارائه مباحث راهبردهای نوین یک بخش تفکیک ناپذیر در این زمینه بشمار می‌آید؛ از این‌رو بررسی روش‌های خاص آموزش برای آموزشگران زبـان عربی امری ضـروری اسـت. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی ضمن بررسی روش‌های سنتی آموزش عربی سعی شده بر اموری چون مطرح کردن مشکلات واقعی آموزش زبان عربی، آشنا شدن آموزشگران با اینگونـه موانـع و همچنین اطلاع یافتن از روش‌های نوین آموزش برای غلبه کردن بر مشکلات پیش ‌رو توجه شود. ارائه رویکردهای نوین آموزش زبان عربی و استفاده از آنها در یادگیری این زبان، امکانات ویژه‌ای را برای بهتر آموزی زبان عربی در اختیار آموزشگران و فراگیران قرار می‌دهد و بسیاری از موانع و مشکلات آموزش زبان در سیستم‌های سنتی و قدیمی زبان آموزی در ایران را برطرف می‌نماید.
کلیدواژه ها
آموزش عربی، راهبردهای نوین، رویکرد نقش‌گرا، روش دستور-ترجمه.
وضعیت: پذیرفته شده