تحلیل محتوایی مقالات مجله علمی ـ پژوهشی «دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها» منتشر شده در 2020 |
کد مقاله : 1039-ARCONF |
نویسندگان |
ناهید نصیحت * عضو هیئت علمی |
چکیده مقاله |
نوشتار حاضر به بررسی مقالات دوفصلنامۀ «دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها» میپردازد. این مجله، تنها نشریه علمی ـ پژوهشی منتشر شده در حوزۀ تخصصی آموزش زبان عربی است که به فضای مهمی برای عرضه و تبادل دیدگاهها در این حوزه تبدیل شده است. بررسی مطالعات انجام شده در عرصۀ آموزش زبان عربی، زمینۀ نهادینه سازی این نوع مطالعات را فراهم میکند. همچنین، باعث میشود تا نویسندگان و مخاطبان مجله اهتمام بیشتری به مطالعه مقالات ورزند و با نقاط قوت و ضعف مقالههای مندرج آشنا شوند. جستار پیش رو، با هدف ارتقاء حوزۀ آموزش زبان عربی، دو محور «موضوع» و «رویکرد» مقالههای منتشر شده در سال 2020 نشریه را با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میکند. سؤال اصلی پژوهش این است که محققان در نشریه دراسات، چه موضوعاتی را در حوزۀ آمورزش مطرح کردهاند و برای رسیدن به هدف پژوهش خود از چه رویکردها و نظریههایی بهره بردهاند. یافتههای تحقیق نشان می-دهد که ارزیابی محتوای کتابهای آموزشی عربی متوسطه، مهارت شنیداری و گفتاری و نوشتاری، آموزش قواعد، شاخص علمسنجی و فرهنگ واژگان از موضوعات پژوهشهاست و پژوهشگران برای رسیدن به هدف مقاله از نظریههایی چون جیگساو، رویکرد أکتفل، تاملینسون، تحلیل خطا، تفکر نقادانه و خوشههای معنایی استفاده کردهاند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، تحلیل محتوا، مقالات علمی پژوهشی، دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها |
وضعیت: پذیرفته شده |