تجارب زیسته دانش‌آموزان از عوامل بی علاقگی به درس عربی(مطالعه موردی: دانش‌آموزان متوسطه اول شهر قم)
کد مقاله : 1047-ARCONF (R1)
نویسندگان
زهرا بختیاری *1، فاطمه علی پور2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س)
2مامور آموزشی. دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه علیهاالسلام
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته دانش‌آموزان از عوامل بی علاقگی به درس عربی است. روش پژوهش حاضر پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر فرد مطلع و از طریق مصاحبه ژرف‌نگر با 15 نفر از دانش‌آموزان متوسطه اول شهر قم انجام گرفت. مصاحبه‌ها ضبط و به روش استرابرت و کارپتنر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از تجربیات دانش‌آموزان در خصوص بی‌علاقگی به درس عربی در 3 مضمون اصلی موانع مربوط به کتاب، موانع مرتبط با معلمان و موانع مربوط به جامعه و فرهنگ و 9 مضمون فرعی قواعد سخت و پیچیده، عدم طراحی و چینش مناسب کتاب، کاربردی نبودن مطالب، عدم استفاده از روش های تدریس فعال و نوین، تسلط ناکافی دبیران بر مکالمه عربی و استفاده کمتر از آن در جریان تدریس، عدم ایجاد علاقه و انگیزه از سوی دبیر و تدریس با اشتیاق، عدم تخصص گرایی، نگرش منفی نسبت به جوامع عربی، ارزش گذاری اجتماعی شناسایی شد.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته، دانش‌آموزان، بی‌علاقگی، درس عربی.
وضعیت: پذیرفته شده