تجارب زیسته دانشآموزان از عوامل بی علاقگی به درس عربی(مطالعه موردی: دانشآموزان متوسطه اول شهر قم) |
کد مقاله : 1047-ARCONF (R1) |
نویسندگان |
زهرا بختیاری *1، فاطمه علی پور2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) 2مامور آموزشی. دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه علیهاالسلام |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته دانشآموزان از عوامل بی علاقگی به درس عربی است. روش پژوهش حاضر پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر فرد مطلع و از طریق مصاحبه ژرفنگر با 15 نفر از دانشآموزان متوسطه اول شهر قم انجام گرفت. مصاحبهها ضبط و به روش استرابرت و کارپتنر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تجربیات دانشآموزان در خصوص بیعلاقگی به درس عربی در 3 مضمون اصلی موانع مربوط به کتاب، موانع مرتبط با معلمان و موانع مربوط به جامعه و فرهنگ و 9 مضمون فرعی قواعد سخت و پیچیده، عدم طراحی و چینش مناسب کتاب، کاربردی نبودن مطالب، عدم استفاده از روش های تدریس فعال و نوین، تسلط ناکافی دبیران بر مکالمه عربی و استفاده کمتر از آن در جریان تدریس، عدم ایجاد علاقه و انگیزه از سوی دبیر و تدریس با اشتیاق، عدم تخصص گرایی، نگرش منفی نسبت به جوامع عربی، ارزش گذاری اجتماعی شناسایی شد. |
کلیدواژه ها |
تجارب زیسته، دانشآموزان، بیعلاقگی، درس عربی. |
وضعیت: پذیرفته شده |