تحلیل رویکرد موضوعی ـ تربیتی به «آموزش زبان عربی» در برنامه درسی بازنگری شده توسط دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1048-ARCONF |
نویسندگان |
جمال طالبی قره قشلاقی * استادیار گروه زبان عربی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
برنامه درسی هر رشتهای را باید جوهره آن رشته، و رکن رکین ارتقای کیّفیّت آموزش عالی، و تناسب دانش و مهارتهای دانشآموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری تلقّی نمود. دانشگاه فرهنگیان با پشتوانه یکصد ساله خود تحت عنوان تربیت معلم، با تأیید اساسنامهاش در سال 1390 تأسیس شد، و از سال 1391 اقدام به پذیرش دانشجو در شانزده رشته مورد نیاز آموزش و پرورش نمود. رشته دبیری زبان و ادبیات عرب یکی از این رشتهها است که بعد از فارغ التحصیلی ورودیهای اولین دوره، دانشگاه فرهنگیان به ایجاد گرایش آموزش زبان عربی که گرایش بین رشتهای است، اقدام نموده و به بازنگری دروس و سرفصلها پرداخت، و نهایتاً در روز سیام شهریور ماه 1394 به تأیید شورای برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید. در این جستار سعی کردهایم با مراجعه به سرفصل جدید به نقد و بررسی آن پرداخته، نقاط ضعف و قوّت آن را بررسی نماییم. مهمترین نقاط ضعف برنامه بازنگری شده در عدم تناسب و همخوانی برخی از دروس اختصاصی با اهداف برنامه درسی، تمرکز بیش از اندازه بر روی دروس تربیت عمومی با محتوای یکسان و غیر تخصصی، وعدم وجود تفاوت در سرفصل و منابع دروس تخصصی آموزش زبان عربی با دبیری این رشته است. از نقاط قوّت آن نیز میتوان به تلفیق درس تاریخ ادبیات با متون نظم و نثر، افزوده شدن واحدهای فناوریهای نوین، گشودن دریچه پژوهش بر روی دانشجویان و تأکید بهتر بر درس کارورزی اشاره نمود. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، برنامه درسی، آموزش زبان عربی |
وضعیت: پذیرفته شده |