علل و عوامل بی‌انگیزگی و ضعف برخی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه در درس عربی در مدارس ایران
کد مقاله : 1056-ARCONF (R2)
نویسندگان
محمدحسین مهدی وند *
دانشجوی کارشناسی پیوسته، آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی (ره) سلماس، سلماس. ایران.
چکیده مقاله
زبان عربی، زبان دین مقدس و متعالی اسلام و یکی از کامل‌ترین زبان‌ها است و سال‌های متمادی است که به پشتوانه قانون اساسی، در برنامه درسی مدارس کشور قرار گرفته و تعلیم داده می‌شود، اما در طی این سال‌ها و در فرآیند یاددهی و یادگیری درس عربی با نارسایی‌ها و آسیب‌هایی مواجه بوده‌ایم. مسائلی که به‌طور مستقیم باعث بی‌انگیزگی، بی‌علاقگی و ضعف دانش آموزان در این درس می‌شود و تحت تأثیر آن‌ها، دانش آموزان ناکامی‌ها و شکست‌هایی را تجربه می‌کنند. این پژوهش با رویکرد توصیفی – تحلیلی به دنبال تبیین برخی از موانع و موضوعاتی است که آموزش زبان عربی در مدارس ایران با آن مواجه می‌باشد و هدف این است که برنامه ریزان با آگاهی از این موانع و مشکلات در پی رفع آن برآیند و در سمت‌وسوی یک آموزش مؤثر و مطلوب و مفید در حوزه زبان عربی گام برداریم و دانش آموزان در فرآیند یادگیری این درس، از روی رغبت و علاقه و نه از روی اجبار مشارکت کنند. فلذا ضروری است یک سری تحولات بنیادین در حوزه‌های مختلف همانند باورها، محیط اجتماعی، محتوا و الگوهای یاددهی صورت بگیرد.
کلیدواژه ها
زبان عربی، آموزش زبان عربی، کتاب درسی، ضعف
وضعیت: پذیرفته شده