انواع فعالیت ها در آموزش مکالمه زبان عربی بر اساس رویکرد تکلیف محور
کد مقاله : 1061-ARCONF
نویسندگان
دانش محمدی رکعتی *، سارا عباسی، یوسف نظری
دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده مقاله
در آموزش مکالمۀ زبان عربی به دلیل نبودن مبانی نظری قوی فعالیت‌ها نسبت به زبان انگلیسی تنوع بسیار کمتری دارند. آموزش مکالمۀ عربی معمولا براساس متدهای سنتی صورت می گیرد و بیشتر بر فعالیت‌های سنتی مثل اجرای حوار، حفظ کردن حوار‌ها ونقش‌بازی کردن متمرکز هستند که همه بر پایۀ روش حفظ مطالب صورت می‌گیرد و از فعالیت‌های جدید استفاده نمی‌شود. از آن جایی که هدف اصلی استفادۀ از زبان ایجاد ارتباط با دیگران می باشد بدین ترتیب فعالیت‌های جدید براساس اصول ارتباطی زبان طراحی شده‌اند که تأثیر به سزایی در تقویت مهارت‌های زبانی زبان‌آموزان و تسریع فرآیند یادگیری زبان به هدف برقراری ارتباط داشته است. فعالیت‌ها؛ تمرین‌ها وتکالیف کلاسی وغیرکلاسی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در آموزش زبان برخوردارند، در واقع بخش مهمی از یادگیری به واسطة تمرین بر آموخته‌ها شکل می گیرد؛ به همین خاطر می‌بایست از فعالیت‌های اصولی و به ویژه در آموزش زبان از تمریناتی که براساس اصول ارتباطی آموزش زبان طراحی شده‌اند استفاده شود. در این پژوهش سعی بر آن داریم که تعدادی از فعالیت‌های مبتنی بر رویکرد ارتباطی و به صورت خاص رویکرد تکلیف محور برای آموزش مکالمۀ زبان عربی به همراه مثال‌های تطبیقی ارائه دهیم. این مقاله از نوع مروری می‌باشد و به روش توصیفی انجام شده است. از جمله نتایج به دست آمده این است که فعالیت‌های نقش بازی کردن، حل مسأله، بازی‌های زبانی و دیگر فعالیت‌ها را با رعایت معیارهای ارتباطی مثل فاصله ارتباطی، شخصی‌سازی فعالیت‌ها و... می‌توان در آموزش مکالمة عربی استفاده کرد.
کلیدواژه ها
آموزش مکالمه، زبان عربی، رویکرد ارتباطی، فعالیت ارتباط محور
وضعیت: پذیرفته شده