تحلیل و بررسی محتوای کتب آموزش زبان عربی دوره متوسطه دوم |
کد مقاله : 1063-ARCONF |
نویسندگان |
سعیده میرحق جو لنگرودی *1، فاطمه علی نژاد چمازکتی2 1گروه علم سنجی علوم اسلامی و انسانی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، شیراز، ایران 2گروه علم سنجی علوم اسلامی و اسلامی. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی در ایران دارای موانع و مشکلاتی و ویژگی هایی است که برخی مربوط به شیوه سازماندهی محتوای کتاب هاست. این بررسی با هدف ارزیابی و نگاهی بر آموزش زبان عربی و چالشهای آن در ایران به رشته تحریر در آمده است. چرا که زبان عربی به عنوان زبان دین و فرهنگ اسلامی ارزش والایی نزد ایرانیان داشته و اندیشمندان مسلمان ایرانی آثار گرانبهایی به زبان عربی نگاشتهاند. آموزش زبان عربی در ایران دارای موانع و مشکلاتی و ویژگی هایی است که برخی مربوط به شیوه سازماندهی محتوای کتاب هاست. در هر رویکرد کمی و کیفی برای انجام پژوهش نیاز به ابزار و روشهای متفاوتی است که یکی از آنها روش تحلیل محتواست. ازاینرو، میتوان گفت تحلیل محتوا میتواند گام مهمی در شناخت نقاط ضعف و قوت کتاب باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. نتیجه بررسی، پررنگ شدن این زبان در فرهنگ و آموزش ایرانی، بازنگری در اهداف، محتوا و روشهای برنامه درسی عربی و تغییر نگرش جامعه نسبت به اهمیت این زبان است. |
کلیدواژه ها |
آموزش، زبان عربی، تحلیل محتوا، کتابهای آموزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده |