بررسی انگیزه دانش آموزان شهرستان اردکان در درس عربی و تأثیر آن در یادگیری (مطالعه موردی: دبیرستان‌های ماندگار شرف و شهید حسین انصاری)
کد مقاله : 1064-ARCONF (R2)
نویسندگان
محمد مهدی کریمی *1، پرنیان هوشنگی ماهر2
1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران و دبیر عربی شهرستان اردکان
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان عربی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
در این پژوهش به بررسی انگیزه و نقش آن در یادگیری درس عربی نزد دانش آموزان پسر پایة دهم شهرستان اردکان پرداخته می‌شود. هدف از انجام این پژوهش آن است که میزان اثرگذاری این عامل در آموختن این درس، تبیین شده و راهگشای پژوهشگران برای افزایش انگیزه نسبت به این درس باشد. جامعة آماری پژوهش را دانش آموزان پسر پایة دهم مقطع متوسطة دوم شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌دهند که 74 نفر از آن‌ها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به این منظور چهار کلاس پایة دهم در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته‌اند. روش این پژوهش، توصیفی (همبستگی) با تکیه بر روش نولز و به کارگیری نرم افزار spss است. بر اساس آزمون من-ویتنی هر اندازه که میانگین رتبه بیشتر باشد، سطح یادگیری پایین‌تر است و بالعکس. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که میانگین رتبة انگیزه‌های بیرونی نسبت به انگیزه‌های درونی، 91/89 به 01/123 می‌باشد؛ یعنی انگیزه‌های بیرونی، تأثیرگذاری بیشتری نسبت به انگیزه‌های درونی دارند و از سطح معنی داری بالاتری برخوردارند. از سوی دیگر عامل دینی با میانگین رتبة ۹۱/۱۷۸ دارای بیشترین اثر گذاری در یادگیری درس عربی می‌باشد. با بررسی میانگین رتبة انگیزش‌ها مشاهده شد که انگیزش همانندسازی نسبت به انگیزش‌های تنظیم درون‌ فکنی و برون‌ فکنی، تأثیر بیشتری بر یادگیری زبان عربی دارد و انگیزش‌های تنظیم درون ‌‌فکنی و برون ‌‌فکنی جزو عوامل بعدی اثرگذار به ترتیب اهمیت هستند.
کلیدواژه ها
انگیزه، یادگیری درس عربی، دانش آموزان شهرستان اردکان
وضعیت: پذیرفته شده