سنجش و تحلیل میزان پویایی کتاب عربی پایهی هشتم براساس تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1069-ARCONF (R1) |
نویسندگان |
آوا کندری *، زهرا علیزاده علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه در شرایطی که جهان به سوی یکی شدن پیش میرود، اهمیت آموزش زبانهای زنده و مهم جهان و یادگیری زبان دوم پیوسته بیشتر میشود؛ به ویژه اگر زبان دوم، زبان دین انسان باشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف عربی پایهی هشتم دورهی اول متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 با کاربرد تکنیک ویلیام رومی است. در این تحلیل، فعال یا غیرفعال بودن سه مولفه متن، تصاویر و سوالات تمارین کتاب از طریق محاسبه ضریب درگیری دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعهی آماری کتاب مذکور است. نمونهی آماری برابر با جامعهی آماری است. ضریب درگیری دانشآموزان در متن، تصاویر و سوالات تمارین کتاب بهترتیب 38/1، 83/0 و 7/1 است براساس اینکه محدودهی پایینتر از 4/0 بیانگر غیرفعال بودن و بین 4/0 تا 5/1 بیانگر فعال بودن و بالاتر از 5/1 بیانگر درگیری بیش از توان دانشآموزان است، متن و تصاویر، فعال و سوالات تمارین، بیش از توان و درک دانشآموزان، فعال است. بنابراین متن و تصاویر از پویایی کافی و مناسب جهت درگیری دانشآموزان در فرآیند یادگیری برخوردار اند ولی سوالات تمارین، دانشآموزان را به فعالیتهای عملی متناسب با اهداف کتاب، درگیر نمیکند و سبب کسالت و دلزدگی آنها نسبت به یادگیری میشود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب عربی، پایهی هشتم، تکنیک ویلیام رومی، ضریب درگیری دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |