عوامل موثر بر بدفهمی های آموزش زبان عربی در مدارس ایران |
کد مقاله : 1074-ARCONF (R3) |
نویسندگان |
علی محمدزاده سلطان احمدی * دبیر عربی اداره اموزش پرورش |
چکیده مقاله |
زبان عربی گذشته از پیوند هزار و چهارصد ساله اش با فارسی، زبان دینی ماست. آموزش این زبان در ایران از نخستین سال های ورود اسلام به سرزمین ایران آغاز گشت و ملت ایران برای نجات از ظلم و ستم شاهان ساسانی با آغوش باز و بدون هیچ مقاومتی آئین مقدس دین اسلام را پذیرفت و هم از اسلام و هم از زبان الهی اش به خوبی پاسداری نمود بگونه ای که بزرگترین کتب مرجع صرف و نحو و لغت و بلاغت و تفسیر و جمع احادیث به دست توانای علمای ایرانی و یا اعراب ایرانی نژاد نگارش یافت و آثار ارزنده انان ذهن و دل ایرانیان را مجذوب زبان عربی کرد. اما از زمان نوگرایی در ایران تا به امروز شاهد نوعی بی توجهی به زبان عربی هستیم که شاهد نتایج مطلوب و تاثیر گذاری در میان دانش اموزان و حتی دانشجویان نیستیم که این امر ریشه در پاره ای موانع و مشکلات دارد که از آنها تحت عنوان «کج فهمی» در اموزش زبان عربی یاد می کنیم. بدین معنا که این کج فهمی ها دلایل عمده کم توفیقی اموزش بهتر زبان عربی محسوب می شوند. که اغلب انها ریشه در باورهای غلط متولیان و برنامه ریزان از یک سو و معلمان و خانواده ها از سوی دیگر دارد. پژوهش حاضر در پی ان است تا با تحلیل و توصیف به بیان ماهیت و ریشه این کج فهمی ها در اموزش زبان عربی در مدارس ایران بپردازد. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، آموزش زبان عربی، مدارس ایران |
وضعیت: پذیرفته شده |