عوامل بیانگیزگی و موانع یادگیری دانشآموزان نسبت به درس عربی و راهکارهای دستیابی به وضع مطلوب |
کد مقاله : 1078-ARCONF (R1) |
نویسندگان |
محسن رفیعی1، معصومه شریفی *2، زهرا سادات نادری3، فاطمه صابری4، علی ابراهیمی نیا5 1گروه آموزشی الهیات، دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله طالقانی قم 2گروه آموزشی الهیات- پردیس حضرت معصومه - دانشگاه فرهنگیان، قم - ایران 3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه 4دانشجوی دانشگاه فرهنگیان 5عضو هیات علمی دانشگاه فرهننگیا پردیست ایت الله طالقانی |
چکیده مقاله |
"زبان عربی" از هنگام ورود دین مبین اسالم به کشورمان ایران، مورد توجه ویژه قرار گرفته و به عنوان "زبان قرآن" شناخته میشود. هدف اساسی از این پژوهش، بررسی عوامل بیانگیزگی و موانع یادگیری دانشآموزان نسبت به درس عربی و راهکارهای دستیابی به وضع مطلوب بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که هرچند در سالهای اخیر، امکانات و تجهیزات نسبی برای آموزش این زبان فراهم شدهاست؛ هنوز هم اما از میان دروس دوره متوسطهاول، درس عربی کمتر مورد توجه و عالقه دانشآموزان واقع میشود و یکی از کارهای مشکل و توانفرسا، آموختن و یادگیری این درس است. افزون بر خود دانشآموز، متغیّرهای معلّم، کتاب درسی، امکانات آموزشی و همچنین جامعه نیز در بیانگیزگی نسبت به درس عربی، تأثیرگذار هستند. رفع موانع یادشده، نیازمند راهکارهای جدی است. این پژوهش در بررسی و تبیین علل بی- عالقگی و بیانگیزگی در درس عربی، تأثیر هر یک از متغیّرها را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارها و رهنمودهایی برای باال بردن سطح کیفی آموزش و ایجاد عالقه و انگیزه، ارائه نموده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش زبان عربی در آموزش و پرورش موفق نبوده است و برجستهترین راهکارهای بهبود وضع موجود در آموزش درس یادشده، از این قرار است: استفاده از نیروی مجرب و متخصص، بهرهگیری از روشهای نوین تدریس در یادگیری-یاددهی، تأکید بر آموزشهای عملی از طریق تکلم به جای قواعدمحوری، استفاده از شکلها و رنگهای جذّاب در آموزش مصوّر عربی، ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای ضمنخدمت برای دبیران و استادان عربی. |
کلیدواژه ها |
درس عربی، موانع یادگیری، بیانگیزگی، راهکار |
وضعیت: پذیرفته شده |