عوامل بیانگیزگی و موانع یادگیری دانشآموزان نسبت به درس عربی و راهکارهای دستیابی به وضع مطلوب
کد مقاله : 1078-ARCONF (R1)
نویسندگان
محسن رفیعی1، معصومه شریفی *2، زهرا سادات نادری3، فاطمه صابری4، علی ابراهیمی نیا5
1گروه آموزشی الهیات، دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله طالقانی قم
2گروه آموزشی الهیات- پردیس حضرت معصومه - دانشگاه فرهنگیان، قم - ایران
3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه
4دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
5عضو هیات علمی دانشگاه فرهننگیا پردیست ایت الله طالقانی
چکیده مقاله
"زبان عربی" از هنگام ورود دین مبین اسالم به کشورمان ایران، مورد توجه ویژه قرار گرفته و به عنوان "زبان قرآن"
شناخته میشود. هدف اساسی از این پژوهش، بررسی عوامل بیانگیزگی و موانع یادگیری دانشآموزان نسبت به
درس عربی و راهکارهای دستیابی به وضع مطلوب بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که هرچند در سالهای
اخیر، امکانات و تجهیزات نسبی برای آموزش این زبان فراهم شدهاست؛ هنوز هم اما از میان دروس دوره متوسطهاول، درس
عربی کمتر مورد توجه و عالقه دانشآموزان واقع میشود و یکی از کارهای مشکل و توانفرسا، آموختن و یادگیری این درس
است. افزون بر خود دانشآموز، متغیّرهای معلّم، کتاب درسی، امکانات آموزشی و همچنین جامعه نیز در بیانگیزگی نسبت به
درس عربی، تأثیرگذار هستند. رفع موانع یادشده، نیازمند راهکارهای جدی است. این پژوهش در بررسی و تبیین علل بی-
عالقگی و بیانگیزگی در درس عربی، تأثیر هر یک از متغیّرها را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارها و رهنمودهایی برای باال بردن
سطح کیفی آموزش و ایجاد عالقه و انگیزه، ارائه نموده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش زبان عربی در آموزش و
پرورش موفق نبوده است و برجستهترین راهکارهای بهبود وضع موجود در آموزش درس یادشده، از این قرار است: استفاده از
نیروی مجرب و متخصص، بهرهگیری از روشهای نوین تدریس در یادگیری-یاددهی، تأکید بر آموزشهای عملی از طریق تکلم
به جای قواعدمحوری، استفاده از شکلها و رنگهای جذّاب در آموزش مصوّر عربی، ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی و
دورههای ضمنخدمت برای دبیران و استادان عربی.
کلیدواژه ها
درس عربی، موانع یادگیری، بیانگیزگی، راهکار
وضعیت: پذیرفته شده