بررسی انتقادی کتاب «محاوراتٌ فی تاریخ الأدب العربی»
کد مقاله : 1082-ARCONF
نویسندگان
صابره سیاوشی *
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده مقاله
تاریخ ادبیات زبان عربی، درسی است که طبق سرفصل تصویبی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شانزده واحد از صد و سی و پنج واحد درسی دورۀ کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی را تشکیل می‌دهد. «مکالمه» نیز که یکی از مهارت‌های اساسی و اصول اولیه در آموزش هر زبانی است، تعداد شش واحد از این مجموعه را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت دو واحد درسی یاد شده، کتاب «محاوراتٌ فی تاریخ الأدب العربی» که در واقع ترکیبی از دو محور تاریخ ادبیات و مکالمه است، برای دانشجویان رشتۀ عربی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع فرعی دروس «تاریخ ادبیات» (درهمۀ دوره‌ها) و نیز «مکالمه 2و3» (کمک درسی) تدوین شده است. این کتاب با روشی متفاوت تلاش کرده است که از یک سو درس‌ها بیشتر رنگ مکالمه به خود گیرند، و از سوی دیگر اصطلاحات و واژگان روز در آن به کار رود. علاوه بر این، وجود تمرین‌های هدفمند در کتاب، در کنار تکیه بر اصل مهم «تکرار» به دانش‌افزایی و پیشرفت در فراگیری مکالمه می‌انجامد. شیوۀ آموزشی در نظر گرفته شده برای این کتاب، اگر به درستی از سوی دو طرف ـ استاد و دانشجو ـ اجرا شود، نتایج شگرفی را در پیشرفت آموزش مکالمه و تاریخ ادبیات دانشجویان به دنبال خواهد داشت. در این مقاله کتاب «محاوراتٌ فی تاریخ الأدب العربی» از دو جنبۀ شکلی و محتوایی و به روش توصیفی ـ تحلیلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت و نیز پاره‌ای پیشنهادات ..
کلیدواژه ها
تاریخ ادبیات عربی، مکالمۀ عربی، کتاب «محاوراتٌ فی تاریخ الأدب العربی»
وضعیت: پذیرفته شده