نقش استادان در افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجومعلمان رشته عربی
کد مقاله : 1086-ARCONF
نویسندگان
اعظم محمودی *
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران.
چکیده مقاله
در طول دو دهه گذشته خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی مهم در پژوهشهای مربوط به رفتار انسان مطرح شده است. این عامل نقش به سزایی در بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فراگیرندگان ایفا میکند. پژوهش پیش رو سعی دارد با بیان ابعاد و شاخصههای خودکارآمدی در زمینه تحصیلی به بررسی رابطه میان این عامل انگیزشی با موفقیت تحصیلی پرداخته و نقش استادان را در تقویت و افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان رشته عربی تبیین نماید. شیوه پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. یافتهها نشان میدهد استادان رشته عربی با شناخت ویژگیهای رفتاری ـ عاطفی دانشجویان و با به کارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی در تعامل با آنان میتوانند تأثیر بسیاری در ایجاد پندارههای مثبت در درون آنها مانند پرهیز از اهمالکاری، میل به درگیری تحصیلی و انگیزش پیشرفت، تفکر انتقادی، حل مسئله، خود تنظیمی و یادگیری مشارکتی داشته باشند. علاوه بر این، میتوانند شوق و انگیزه دانشجویان را نسبت به دروس مربوط به این رشته افزایش داده و به بهبود عملکرد تحصیلی آنها کمک نمایند.
کلیدواژه ها
خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، رشته عربی، استاد.
وضعیت: پذیرفته شده