کاوش ردپای فرهنگ زبانی در کتاب عربی پایه هفتم
کد مقاله : 1089-ARCONF
نویسندگان
پوران رضایی چوشلی *1، سید عدنان اشکوری2
1دانش آموخته دوره دکتری زبان و ادبیات عربی
2گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی
چکیده مقاله
زبان عربی در مدارس ایران از پایه هفتم تا دوازدهم تدریس می‎شود، تنها درسی است که ضرورت آموزش آن در اصل 16 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عناصر فرهنگی در کتاب عربی متوسطه اول پایه هفتم نگاشته شده است. در آموزش زبان، نقش فرهنگ زبانی نباید نادیده گرفته شود، زیرا فرهنگ و زبان رابطه دوسویه دارند، استفاده از عناصر مشترک و بینافرهنگی که در فرهنگ ایرانی – اسلامی و جهان عرب وجود دارد می‎تواند دانش ‎آموز را با فرهنگ جهان عرب آشنا کند. روش این پژوهش متن بنیاد و توصیفی است که براساس تحلیل محتوی صورت می‌پذیرد. جامعه آماری تحقیق کتاب زبان عربی پایه هفتم متوسطه اول و واحدهای تحلیل شامل واژگان، مضامین دیداری و تصاویر هستند. بعد از برررسی عناصر فرهنگی در کتاب نتایج پژوهش نشان داد مؤلفان از مفاهیم فرهنگی مشترک بین فرهنگ اسلامی ایرانیان و جهان عرب در این کتاب استفاده نکرده‎اند، حتی از نمادها، نام شهرها، تصاویر مکان‌ها و اسم‎های عربی در کتاب استفاده نشده است.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، فرهنگ زبانی، کتاب عربی، پایه هفتم.
وضعیت: پذیرفته شده