معلم درس عربی ؛ ویژگی ها و شایستگی ها |
کد مقاله : 1092-ARCONF |
نویسندگان |
معصومه بیدار1، معصومه شریفی2، محسن رفیعی *3 1ادبیات عرب،پردیس حضرت معصومه علیها السلام قم 2استادیار، دانشگاه فرهنگیان – گروه آموزشی معارف اسلامی پردیس حضرت معصومه علیهاالسلام قم، ایران 3استادیار، دانشگاه فرهنگیان – گروه آموزشی معارف اسلامی پردیس آیتالله طالقانی "ره" قم، ایران |
چکیده مقاله |
زبان عربی، زبان وحی الهی است و به عنوان اساسیترین منبع دین مسلمانان شناخته میشود. به همین دلیل و دلایل دیگر، تدریس و فراگیری زبان عربی، از دیر باز مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر، در پی آن بوده که به واکاوی ویژگیهای معلم درس عربی بپردازد؛ تا در پرتو آن، راهکارهای بهبود وضع موجود ارائه گردد. این پژوهش، به روش کتابخانهای، با ابزار فیش و به شیوه توصیفی – تحلیلی به سامان رسیده است. یافتههای پژوهش نشان داد که هر معلم، به موازات ویژگیهای عام، ضرورت دارد متناسب با رشته تخصصی و مخاطبان، از ویژگیهای خاص نیز برخوردار باشد. برجستهترین ویژگیهای خاص یک معلم عربی، به قرار زیر است: علاقه به رشته و درس عربی، توجه به جایگاه درس عربی و پیامدهای آموزش آن، تخصص در رشته زبان عربی، توانمندی در مدیریت فعّال کلاس، بهره گیره از روش های فعال تدریس، بهره گیری از مثال های ملموس، کاربردی و آموزنده، تسلط برمکالمه و بهره گیری بجا از مکالمه در تدریس. |
کلیدواژه ها |
درس عربی، عربزبان، غیرعربزبان، ویژگی، روش |
وضعیت: پذیرفته شده |