ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا» چالش ها و فرصت ها |
کد مقاله : 1094-ARCONF |
نویسندگان |
علیرضا کاوه نوش آبادی *1، فاطمه لطفی مفرد نیاسری2 1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس شهید مفتح شهر ری)، دبیر آموزش و پرورش تهران 2دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات عربی |
چکیده مقاله |
در فرایند یاددهی- یادگیری، ارزشیابی همواره عنصری مهم، ضروری، کارآمد و مؤثر است. اما آنچه مهم می نماید، نوع نگاه به ارزشیابی است؛ به طوری که اگر ارزشیابی را فقط در برگزاری یک آزمون مجازی خلاصه کنیم، با چالش های مختلفی روبرو خواهیم شد که مهم ترین آن عدم اعتبار پاسخ گویی است، اما اگر ارزشیابی را یک فرایند تلقی کنیم آن هم در خدمت و مکمّل آموزش؛ با این نوع نگاه، سنجش و ارزشیابی نیز از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. بروز بیماری های واگیرداری چون کووید 19 و همه گیر شدن آن نه تنها یادگیری را به سمت و سوی یادگیری الکترونیکی و مجازی سوق داده است، بلکه ارزشیابی را ناگزیر مجازی نموده است. حال سؤال اساسی آن است که چگونه می توان با رویکردهای سنتی و مرسوم سنجش و ارزشیابی که برای آموزش حضوری طراحی و اجرا شده است، می توان ارزشیابی مجازی مناسبی را نیز انجام داد؟ برای رسیدن به این مهم، چه روش های جایگزین مطلوبی را می توان به کار گرفت؟ پژوهش حاضر از رهگذر روش توصیفی- تحلیلی به دنبال آن است که چالش ها و فرصتهای موجود در مسیر ارزشیابی مجازی را در روزهای بحرانی کرونا بررسی و واکاوی کند. به نظر می رسد روش های ارزشیابی مرسوم قبل از کرونا از جمله آزمون های پایان نوبت، معیار و ملاک مناسب، دقیق و مفیدی برای ارزیابی و سنجش آموزشی در دوران کرونا نیست، بلکه بایستی از انواع دیگر ارزشیابی استفاده نمود و نگاه کلان به ارزشیابی مجازی را نیز تغییر داد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: آموزش زبان عربی، آموزش مجازی، ارزشیابی مجازی، کرونا. |
وضعیت: پذیرفته شده |