کارکردهای دانش تربیتی در توانمند سازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در آموزش عربی با رویکرد سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1097-ARCONF
نویسندگان
زهره تقوی *
گروه الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س)
چکیده مقاله
ارتقاء مداوم توانمندیها و ویژگی های معلم و آموزشگر از اساسی ترین برنامه های نظام تعلیم و تربیت است. در کشور ما دانشگاه فرهنگیان مسؤلیت تعلیم و تربیت معلمان آموزش و پرورش را به عهده دارد. لذا برای دستیابی به توانمندی های دانشجو معلمان در بُعد دینی و حرفه ای نیازمند معیارهایی و برنامه ریزی هایی است که بتوان با آن معلم کارآمد را تربیت نمود. این پژوهش به برخی توانمندی ها و صلاحیت های مربوط به دانش تربیتی بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام در تعلیم و تربیت و مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس برنامه ریزی در تربیت معلم پرداخته تا بتوان گام هایی استواردرجهت پیشبرد اهداف و مقاصد تربیت دینی ، فرهنگی و حرفه ای خود برداشت و به تبع آن برنامه ریزی برای اجرای برنامه ای درازمدت همراه با ثبات و اتخاذ روش های دستیابی به این اهداف درعین داشتن پویایی و تحول پذیری را تدوین نمود. در این مقاله با تحلیلی محتوایی کیفی به صورت تحلیلی-کتابخانه ای به بررسی برخی کارکردهای تربیت دینی، فرهنگی و حرفه ای دانشجو معلمان جهت توانمند سازی در آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان پرداخته و صلاحیت های مربوط به آنان را بیان می نمایم.
کلیدواژه ها
توانمند سازی، صلاحیت دینی ، حرفه ای ، حیات طیبه ، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده