راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه |
کد مقاله : 1099-ARCONF (R1) |
نویسندگان |
زینب طیبی * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه سلام الله علیها |
چکیده مقاله |
بنا بر اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی بطور کامل با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشتهها تدریس شود. با پدیدآیی ظرفیتهای جدید حقوقی، ساختاری و نیروی انسانی در دهة اخیر، نگرش راهبردی، نظاممند و ساختاری به فعالیتهای آموزشی در نظام برنامهریزی و سیاستگذاری فرهنگی و آموزشی کشور از رشد چشمگیری برخوردار شده است و اقداماتی در گسترش رویکرد راهبردی در مدیریت، برنامهریزی و آموزش زبان عربی صورت گرفته است، اما این فعالیتها چشمگیر و متناسب با جایگاه زبان عربی و کلید فهم قرآن و حدیث، نیست. با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزشهای اسلامی به نسلهای بعد، تلاش مستمر در تقویت مبانی، روشهای آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد بالادستی و جهت دهی امکانات و منابع به سوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تلاشی بایسته است. نوشتار حاضر میکوشد با روش کتابخانهای در گردآوری دادهها و روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات، آموزش پرسش محور، گروه محور، آموزش مبتنی بر تفاوتهای فردی، بهرهمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش مبتنی بر بازی، یادگیری متکی بر تفکر انتقادی و آموزش مبتنی بر فهم متن با قید دینی را به عنوان راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی معرفی کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، راهبرد، یادگیری اثربخش، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده |